Nový jičín a dálnice D48: ŘSD získalo klíčové stavební povolení

DESÚ (Dopravní a energetický stavební úřad) vydal 16. dubna 2025 stavební povolení pro úsek D48 v Novém Jičíně v délce 3,8 km. Konkrétně se jedná o MÚK Bělotín–Rybí (II. etapa). Jedná se o poslední část této strategické komunikace, která dosud stavební povolení postrádala. Stavba zahrnuje dvě mimoúrovňové křižovatky, protihlukové stěny i rozsáhlé přeložky inženýrských sítí. Aktuálně probíhá majetkoprávní příprava a Ředitelství silnic a dálnic připravuje výběrové řízení na zhotovitele stavby. Dálnice D48 je součástí evropské silniční sítě E462 a hraje klíčovou roli pro spojení Moravy s Polskem.

Vizualizace připravovaného dálničního úseku u Nového Jičína: Dálnice D48, MÚK Bělotín – Rybí II. etapa

Vydané stavební povolení na chybějící část dálnice D48 u Nového Jičína

Ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl informoval v pátek 18. dubna 2025 na síti X (dříve Twitter), že Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) vydal stavební povolení na stavbu „D48 MÚK Bělotín – Rybí, úsek 18,1 – 20,3“. Jedná se o poslední úsek dálnice D48, který doposud neměl potřebné povolení. Celá II. etapa měří 3,8 kilometru a momentálně pokračuje výkup pozemků (vykoupeno cca 81 %), zároveň se připravuje výběrové řízení na zhotovitele.

Dálnice D48: MÚK Bělotín – Rybí II. etapa

Dálnice D48 MÚK Bělotín – Rybí II. etapa zahrnuje rekonstrukci stávající čtyřpruhové komunikace I/48, která nesplňuje dnešní dálniční standardy, na směrově rozdělenou dálnici kategorie D 25,5/120. Úsek měří 3 815 metrů a začíná za mostní estakádou přes železniční trať u Šenova u Nového Jičína. V trase budou dvě mimoúrovňové křižovatky (Nový Jičín – západ a východ), dvě okružní křižovatky, téměř kilometr protihlukových stěn a řada přeložek inženýrských sítí.

Dálnice D48 je součástí transevropské dopravní sítě TEN-T a mezinárodní silnice E462. Spojuje významná průmyslová centra Moravy a slouží jako klíčová trasa pro spojení s Polskem přes Český Těšín a hraniční přechod Chotěbuz. Úsek mezi Bělotínem a Rychalticemi, jehož součástí je i aktuálně řešená stavba, byl budován již v 70. a 80. letech minulého století. Kvůli nedostatečným parametrům této silnice došlo v minulosti k řadě tragických nehod. Nová výstavba má přispět k zásadnímu zvýšení bezpečnosti a kapacity této klíčové dopravní tepny.

Mapa: Dálnice D48, MÚK Bělotín – Rybí II. etapa (Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic ČR)

Mapa: Dálnice D48, MÚK Bělotín – Rybí II. etapa
Mapa: Dálnice D48, MÚK Bělotín – Rybí II. etapa

Fotografie: Dálnice D48, MÚK Bělotín – Rybí II. etapa (zdroj: ŘSD ČR)

Zdroj: